Muzungu in Oeganda

Het leven van een blanke (ofwel muzungu) in Oeganda is logischerwijs compleet anders dan dat van een Afrikaan. Maar ik bedacht me ineens dat jullie in Nederland waarschijnlijk geen idee hebben hoe ander, dat had ik voorheen namelijk ook niet. Ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Te beginnen met het feit dat de Oegandezen het idee hebben dat iedere muzungu rijk is

Undecided
. Nou is dat natuurlijk niet heel vreemd, aangezien een hoop toeristen nogal met geld smijten hier. Het lullige is alleen dat dit ertoe leidt dat je als muzungu altijd afgezet wordt. Afdingen is dus een must (jammer genoeg doen veel toeristen dit niet, wat weer nadelig is voor degenen die het wel doen), maar je zal altijd meer betalen dan een Afrikaan. Ik heb ook al verteld dat ik geschrokken was van het feit dat kinderen (en dan bedoel ik echt kleuters) door hun moeder de straat op gestuurd worden om te bedelen. Als je als muzungu voorbij loopt ben je dus een makkelijk doelwit en die kinderen blijven je aardig lang volgen. Hartverscheurend om te zien, maar je moet realistisch blijven en kan ze dus beter negeren en niks geven. Doe je dat wel, dan staan er binnen no time 15 kinderen om je heen en lief en schattig zijn ze dan niet meer.. Naast kinderen, schromen volwassenen ook niet om geld aan je te vragen. Best frustrerend!

Ook wat betreft de manier van wonen onderscheiden de bazungu(meervoud)zich. Niet alleen zijn de huizen vaak groter, mooier en beter onderhouden, ook staat er een grote muur omheen met daarin een flinke (te allen tijde gesloten) poort. De huizen van bazungu worden ook altijd bewaakt, door een Afrikaan welteverstaan. Ook heeft bijna ieder huishouden wel een 'werkster' (wederom een Afrikaan) die schoonmaakt en de was doet. Je zou dus kunnen zeggen dat je als muzungu in Oeganda leeft als een koning. Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat er ook echt wel Oegandezen zijn die in kasten van huizen wonen en niet om geld verlegen zitten, maar die vallen natuurlijk minder op..

Tongue out

Het zorgt er allemaal wel voor, dat je je soms bijna schuldig voelt voor het feit dat je een muzungu bent. Je wordt vaak behandeld alsof je meer bent (vooral door de Oegandese vrouwen) terwijl je dat zelf helemaal niet zo ervaart. Je wordt aan de anderen kant ook gewoon zonder pardon blanke genoemd. Toch waag ik me er maar niet aan de Oegandezen met zwarte aan te gaan spreken..

Wink

Reacties

Reacties

Bas

Knap gedetailleerd omschreven, ik kan me voorstellen dat je het verschil tussen arm en rijk daar wel extreem ervaart..
Hoop dat je het daar nog naar je zin hebt en nog veel mooie dingen mag meemaken..

Ltrzz

Joyce

Ik sluit me aan bij Bas.. erg goed omschreven!! Eigenlijk net als in films dus... Kan me er een voorstelling bij maken, ervaren heb ik het nooit zo!!

Hoe gaat het verder? Ben je een beetje gesetteld? Kun je jezelf een beetje vermaken daar en hoe gaat het onderzoek? ;)

Hier verder alles prima, geen nieuwtjes en weinig meegemaakt! :(

bijna weekend, werken bij NEC en verder rustig aan..

we'll keep in touch!

meissie, hou je haaks.. dikke kus voor jou!

Bas

Ik wou nog wel ff reageren op het onderschrift bij de foto van de in Oeganda zeer gewaardeerde witvoetpelikaan (oftewel nzunzude) Onderschat deze vogel niet, hij is uiterst behulpzaam, maar kan bij een ongelijkwaardige bejegening weleens merkwaardig acting-out gedrag vertonen.. Kijk hem op dat moment niet recht in zijn ogen aan, maar ga in een hoek staan en doe het geluid van een komkommer na, dit zorgt ervoor dat het beestje weer in een stabiele fase komt..

Succes ook namens Midas Dekkers

Do

Tja, de verschillen zijn er. Maar gelukkkig zijn er ook een heleboel oegandesen in de stad die naar westerse maatstaven (zoals wij denken dat dat is) leven. en zelfs met deze maatstaven kan je je afvragen of je een gelukkiger mens bent. Succes daar lieve zussie. ik bel je volgende week. kus

Tanja

Brittje, wat een ervaring!!! Erg leuk en interessant om te lezen!! Hoe is het verder met je? xx

Mar

Hi Britt!

Ben weer helemaal up to date, heb je twee laatste blogs weer gelezen! Super om te lezen, begrijp helemaal hoe dat cultuur verschil moet zijn, heel vreemd, ff wennen. Ook naar idd om kindjes te negeren maar dat is uiteindelijk wel het beste zoals je zelf ook zegt... OMgeving ziet er super uit, hoor! Geniet van alle indrukken en succes met je eerste onderzoeken aankomende week! x Mar

mamsie cordier

Hee britt hoe je het ook doet je blijft een muzungu en daar is niets mis mee. Leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je meemaakt. Super leuk dat je het daar ook zo naar je zin hebt. Althans daar ga ik van uit.
Ik denk dat het iedere dag een beetje cultuur shockken is, maar wel een leuke cultuur.
Wij als westerlingen moeten dat ook niet allemaal willen veranderen.
Stel je voor dat in die prachtige natuur allemaal fabrieken komen te staan.
Dat het net zo stressvol gaat worden als hier.
Dat zou zonde zijn.
Hee Britt geniet van je tijd daar en we volgen je en wachten weer op spannend nieuws.
Good luck doei doei

steef

Hey muzungu! Idd goed weergegeven hoe t is om n blanke te zijn in n vreemd land waarin je in de minderheid bent, maar waar er toch naar je opgekeken wordt zonder dat dat nodig is. Lijkt me vreemd om te ervaren! Integratietip, gebruik factor 0!
x Neefsteef

Nancy

Hoi Britt,
Wat een mooie ervaringen allemaal. Hier kan je straks als je weer in het hollandse bent nog heel lang van nagenieten.m.a.w. je vergeet het nooit meer. Geniet maar fijn en veel succes met je project.Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
xxx

jokehans@versatel.nl

Hoi Britt,

Leuk je zo op de voet te volgen. Wij vinden het nog steeds ontzettend dapper, maar aan de andere kant een gigantische belevenis. Geniet er van, sukses, sterkte, liefs Hans en Joke

leen

we zijn vandaag naar je moeders verjaardag geweest, ik miste je wel hoor. ik ben wel enorm trots op je hoor en hoop dat je het nog steeds naar je zin hebt.

Joyce

tijd voor een volgend verhaaltje...

I miss you

mam/muti/madre/mammie

Ja, die Ieren hè? Je komt ze overal tegen, en zo heel veel zijn er toch niet. My kind of people!
Fijn om weer een verhaal van je te lezen. Pap en ik genieten op afstand met je mee.
Veel plezier met Jolien en ook wij kijken uit naar je volgende avontuur!

dikke knuffel (ook van pap)
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!